Ostatnio było ogólnie o outsourcingu, więc dzisiaj przejdziemy do szczegółu, który jest najistotniejszy w całej tej metodzie. Mianowicie do zalet i wad.

ZALETY KORZYSTANIA Z OUTSOURCINGU

  • Nie wydajesz pieniędzy na utrzymanie nowych pracowników – zatrudniając pracownika musisz liczyć się z wysokimi kosztami jego utrzymania. A czasami bywa tak, że po wykonaniu określonego zadania byłby w firmie zbędny. Dlatego lepiej jest, abyś konkretne zadanie powierzył firmie zewnętrznej, która się w tym specjalizuje.
  • Masz możliwość posiadania mniejszego biura, a co za tym idzie, generujesz niższe koszty utrzymania – posiadając tylko kilku pracowników etatowych możesz pozwolić sobie na zajęcie mniejszej powierzchni biurowej, dzięki czemu koszty utrzymania obiektu automatycznie się zmniejszają.
  • Nie masz obowiązku wiązania się z firmą zewnętrzną na stałe – danej firmie możesz zlecić tylko jedno zadanie i na tym może zakończyć się współpraca. Nie masz obowiązku wiązania się z nią na dłuższy czas. Chyba, że jesteś zadowolony z efektu. Wtedy długotrwała współpraca jest jak najbardziej opłacalna.
  • Zlecenie wykonane przez fachowców – powierzając firmie określone zadanie, masz pewność, że zostanie ono wykonane przez profesjonalistów, którzy znają się na tym oraz na odpowiednim sprzęcie do tego przeznaczonym.
  • Oszczędność czasu – zlecając określone zadania innym, Ty możemy zająć się swoimi priorytetowymi działaniami.
  • Dowolność miejsca – przy odpowiedniej organizacji firmy i odpowiednim firmom outsourcingowym jesteś w stanie zarządzać przedsiębiorstwem z dowolnego miejsca nie tylko w kraju, ale również na świecie.

Outsourcing ma wiele zalet. Dlatego przed zatrudnieniem kolejnego pracownika warto zastanowić się, czy jest on Ci potrzebny. Wystarczy porównać roczne koszty utrzymania takiego pracownika przydzielonego do określonego zadania i roczne koszty współpracy ze specjalistyczną firmą zajmującą się określonymi działaniami.

WADY KORZYSTANIA Z OUTSOURCINGU

  • Istnieje ryzyko trafienia na firmę, która nie spełni Twoich oczekiwań – dlatego najlepiej jest, abyś współpracę rozpoczął od mniejszych zadań, dzięki czemu możesz sprawdzić funkcjonowanie danej firmy.
  • Firmy zewnętrzne mają zlecenia od wielu przedsiębiorstw i nie masz pewności, że Twoje zlecenie będzie wykonane solidnie – jednak wiele zleceń dla danej firmy może również oznaczać to, że wywiązuje się ona ze swoich zadań i jest godna zaufania.
  • Nie masz stałej i bieżącej kontroli nad projektem – to jest dla wielu przeszkodą, przed powierzeniem zadań komuś z zewnątrz. Jednak jeśli zadanie powierzamy profesjonalistom, to nie powinniśmy się o nic martwić.
  • Przesyłasz na zewnątrz dane osobowe – dla niektórych zadań jest to niestety konieczność, więc przed zleceniem warto zrobić rozeznanie firmy i sprawdzić wszelkie dostępne opinie.
  • Jak łatwo zauważyć, metoda ta ma niewiele wad. Ale co najważniejsze, można je łatwo niwelować. Dzięki temu ryzyko współpracy zostaje sprowadzone do minimum.

CZY SĄ ZADANIA, KTÓRYCH NIE MOŻNA POWIERZYĆ W RAMACH OUTSOURCINGU?

Tak, są to przede wszystkim główne zadania, jakie firma postawiła sobie za cel. Dlatego będąc firmą zajmującą się wszelkiego rodzaju drukami i wydrukami materiałów reklamowych, nie zlecisz druku ulotek komuś innemu. W ramach outsourcingu możesz zlecić transport tych materiałów do firmy, która zleciła nam druk.

CO NA KONIEC?

Na koniec jeszcze raz powtórzę, że wdrażając outsourcing w swojej firmie musisz działać rozważnie i odpowiedzialnie. I nie daj sobie wmówić, że zatrudniając firmy outsourcingowe pozbawiasz innych pracy. Wręcz przeciwnie. W tych firmach też pracują ludzie.