OUTSOURCING
Jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się metod i zarazem najczęściej wykorzystywany przez firmy sposób na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo. Wprawdzie niektórzy twierdzą, że wdrażając go w swojej firmie automatycznie „likwidujemy miejsca pracy”. Jednak jest to korzyść dla przedsiębiorstw i tego nie można podważyć.
CO TO JEST I JAK TO WYGLĄDA W PRAKTYCE?
Outsourcing jest to skrót trzech angielskich słów:
- outside – zewnętrzny
- resource – zasoby
- using – korzystanie
Z tłumaczenia oznacza to korzystanie z zewnętrznych zasobów. W praktyce wygląda to tak, że firma część swoich zadań deleguje firmom zewnętrznym. Nie ma przy tym konieczności zatrudniania pracowników do określonych zadań.
Słowo outsourcing zostało użyte po raz pierwszy w roku 1979 jako odniesienie do zakupu koncepcji niemieckich projektantów przed brytyjski przemysł motoryzacyjny. Jednak jego idea powstała już wcześniej.
Nie można zrobić nic innego, jak tylko przytoczyć cytat Henry’ego Forda z 1923 roku:
Prosty praktyczny przykład: Firma ABC posiada wielki biurowiec, który trzeba codziennie sprzątać. Jednak dyrektor nie szuka etatowej sprzątaczki, którą zatrudniałaby jego firma. Wynajmuje firmę XYZ, która specjalizuje się w sprzątaniu biur.
Najpopularniejsze obszary z jakich korzystamy w ramach outsourcingu
- księgowość i rachunkowość,
- zaopatrzenie,
- generowanie leadów sprzedażowych,
- opieka prawna,
- szkolenia,
- usługi kurierskie,
- ochrona biur,
- sprzątanie biur,
- działania IT,
- marketing,
- druk materiałów reklamowych.
Jak łatwo da się zauważyć, outsourcing tak naprawdę nie zabiera miejsc pracy. Podejmując decyzję o wdrożeniu w firmie outsourcingu należy pamiętać, że w pierwszej kolejności trzeba działać rozważnie i odpowiedzialnie. Dążenie do redukcji kosztów nie powinno stać się priorytetem. A dzięki odpowiednio dobranym firmom outsourcingowym nasza pozycja na rynku będzie się ciągle umacniać.