Jestem Lead. Obecnie nie mam polskiego odpowiednika, dlatego moją nazwę tłumaczy się jako potencjalny klient.
Jednak lead sprzedażowy (sales lead) jest to konsument (jednostka) lub firma, która jest zainteresowana danym produktem lub usługą.
Leadem sprzedażowym jest jednostka, która dobrowolnie zostawiła swoje dane na stronie poprzez uzupełnienie formularza kontaktowego bądź skontaktowała się z firmą w jakiś inny sposób, np. pisząc maila lub dzwoniąc.
3 RODZAJE LEADÓW (KLIENTÓW)
Na rynku istnieje obecnie 3 rodzaje leadów. Dotarcie do nas jest bardzo łatwe. Wystarczy tylko kilka prostych aktywności, a z leadów staniemy się klientami.
Przechodząc już do sedna sprawy, przedstawię Wam 3 podstawowe typy leadów sprzedażowych, które możecie spotkać na rynku sprzedażowo–usługowym.
GORĄCE LEADY (HOT LEADS)
zwane również krótkimi – to klienci, którzy są gotowi do zakupu produktu. Na takiego klienta trzeba szybko reagować i od razu zacząć jego obsługę. W przypadku zaniechania tego, stracimy go. Mogą to być leady, które same zgłosiły się po ofertę ze względu na rekomendację lub polecenie od już zadowolonych klientów. Z takimi leadami negocjacje są krótkie i konkretne. Zakończenie tych negocjacji zawsze kończy się zawarciem umowy.
Przykład – gorącym leadem jest osoba, która otworzyła swój salon fryzjersko-kosmetyczny i potrzebuje oprogramowania umożliwiającego zapisywanie klientów i rezerwację terminów on-line a my takowym oprogramowaniem dysponujemy.
CIEPŁE LEADY (WARM LEADS)
są to nasi potencjalni klienci, którzy są zainteresowani naszymi konkretnymi produktami lub usługami, ale jeszcze nie w tym momencie. Dlatego trzeba podejmować odpowiednie działania marketingowe w celu potrzymania kontaktu. Tym sposobem ciepłe leady sprzedażowe, w krótkim czasie staną się leadami gorącymi zdecydowanymi na zakup.
Przykład – ciepłym leadem jest osoba, która chce otworzyć salon fryzjersko-kosmetyczny i będzie potrzebować oprogramowania do zarządzania terminami wizyt klientów, ale obecnie czeka na np. przyznanie środków na otworzenie własnej działalności.
ZIMNE LEADY (COLD LEADS)
zwane również długimi – są to leady, których jeszcze nie można nazwać potencjalnymi klientami. Nie są wprawdzie zainteresowani produktami firmy, ale istnieje taka możliwość, że w przyszłości staną się leadami ciepłymi a później gorącymi. Nie wymagają one natychmiastowej naszej reakcji, ale też nie można zaniechać kontaktu z nimi.
Przykład – będzie to osoba, która planuje otworzyć salon fryzjersko-kosmetyczny, ale jeszcze nie jest w stanie określić jakiego oprogramowania potrzebuje i czy w ogóle go będzie potrzebować.
Jeśli odpowiednio scharakteryzujesz leada sprzedażowego pozwoli Ci to na oszczędności nie tylko czasowe. Dzięki temu do każdego swojego leada odpowiednio dostosujesz ofertę, która całkowicie sprosta jego oczekiwaniom, a co za tym idzie – Twoja firma odnosi wysokie wyniki sprzedażowe.